De ICT-opdrachten kunnen in hun huidige vorm immers bezwaarlijk een e-cursus genoemd worden: eigenlijk zijn het niet meer dan een aantal Word-documenten die de cursisten kunnen downloaden vanop de elektronische leeromgeving (zie onderstaand ‘screenshot’ van onze leeromgeving of zie http://gpb.vivokortrijk.be/eliselerendocumenteneindopdracht.htm voor een duidelijker beeld en een voorbeeld van zo'n Word-document).
- de doelstellingen bij de opdrachten worden duidelijk aangegeven;
- de cursist krijgt bij elke opdracht een raming van de tijdsbesteding die nodig is om de taak uit te voeren;
- iedere cursist kan eruit pikken wat voor hem interessant is om zich in te verdiepen (er zijn ook basis- en uitbreidingsopdrachten voorzien);
- de cursist kan op eigen manier en tempo werken, zo lang en wanneer hij dit wil.
Zwakke punten (dus te verbeteren):
- de opdrachten zijn te vrijblijvend geformuleerd (en blijven hierdoor vaak liggen tot op het einde van de module; ondanks de opgegeven raming qua tijdsinvestering, scrollen sommigen er even door (zij halen de doelen niet), terwijl anderen er bijna te veel tijd in investeren)
=> opdrachtformulering optimaliseren (zie module 4) !
- cursisten gebruiken de discussiefora bij de opdrachten te weinig
=> (gebruik van) communicatietools optimaliseren (zie module 3) !
- cursisten krijgen te weinig begeleiding (de cursist wordt – op de ondersteuning via het forum na – alleen gelaten met de de opdrachten tijdens de afstandsweken; heel vaak geef ik trouwens praktijkoefeningen op het moment dat bepaalde cursisten van de groep vrij zijn om aan de opdrachten te werken)
=> beter begeleiden, meer (formatief) toetsen en feedback geven (zie module 5) !
Ik had dus al heel wat plannen tijdens module 2... Wat heb ik er van terecht gebracht ?! Hou mijn volgende posts in het oog !
Karlien.
No comments:
Post a Comment