Monday, April 9, 2007

Het begon allemaal in module 2...

...toen vatte ik de idee op om de ICT-opdrachten uit de module Didactische competentie praktijkinitiatie (Dcp) te optimaliseren binnen de Elisecursus.

De ICT-opdrachten kunnen in hun huidige vorm immers bezwaarlijk een e-cursus genoemd worden: eigenlijk zijn het niet meer dan een aantal Word-documenten die de cursisten kunnen downloaden vanop de elektronische leeromgeving (zie onderstaand ‘screenshot’ van onze leeromgeving of zie http://gpb.vivokortrijk.be/eliselerendocumenteneindopdracht.htm voor een duidelijker beeld en een voorbeeld van zo'n Word-document).

Cursisten doorlopen deze opdrachten met het oog op het bereiken van de (vermelde) doelstellingen. Bij vragen, problemen,… bij de opdrachten kunnen de cursisten gebruik maken van het op de leeromgeving aangemaakte discussieforum.

Reeds aanwezige sterke punten (dus te behouden):
- de doelstellingen bij de opdrachten worden duidelijk aangegeven;
- de cursist krijgt bij elke opdracht een raming van de tijdsbesteding die nodig is om de taak uit te voeren;
- iedere cursist kan eruit pikken wat voor hem interessant is om zich in te verdiepen (er zijn ook basis- en uitbreidingsopdrachten voorzien);
- de cursist kan op eigen manier en tempo werken, zo lang en wanneer hij dit wil.

Zwakke punten (dus te verbeteren):
- de opdrachten zijn te vrijblijvend geformuleerd (en blijven hierdoor vaak liggen tot op het einde van de module; ondanks de opgegeven raming qua tijdsinvestering, scrollen sommigen er even door (zij halen de doelen niet), terwijl anderen er bijna te veel tijd in investeren)
=> opdrachtformulering optimaliseren (zie module 4) !
- cursisten gebruiken de discussiefora bij de opdrachten te weinig
=> (gebruik van) communicatietools optimaliseren (zie module 3) !
- cursisten krijgen te weinig begeleiding (de cursist wordt – op de ondersteuning via het forum na – alleen gelaten met de de opdrachten tijdens de afstandsweken; heel vaak geef ik trouwens praktijkoefeningen op het moment dat bepaalde cursisten van de groep vrij zijn om aan de opdrachten te werken)
=> beter begeleiden, meer (formatief) toetsen en feedback geven (zie module 5) !


Ik had dus al heel wat plannen tijdens module 2... Wat heb ik er van terecht gebracht ?! Hou mijn volgende posts in het oog !

Karlien.

No comments: