Monday, April 9, 2007

Module 3 en module 5 toegepast...

Tijdens module 3 (en de tussentijdse bijeenkomst) maakte ik kennis met een aantal communicatiemogelijkheden en leerde ik het gebruik van het discussieforum verfijnen.

Ondertussen ben ik helemaal gewonnen voor het gebruik van RSS ! Getuige hiervan zijn de feeds aan de rechterzijde van mijn blog en ook op de homepagina van de site van onze GPB-opleiding heb ik er toegevoegd (zie http://gpb.vivokortrijk.be/home.htm) ! Vooral op deze laatste ben ik trots omdat ik toch wel wat 'gegoochel' nodig heb gehad binnen de HTML om ze 'proper' te laten verschijnen...

Wat het gebruik van discussiefora betreft: volgende zaken pas ik nu toe:
1. aan een forum koppel ik een duidelijk doel: het dient om FAQs op te publiceren, andere vragen te beantwoorden, problemen op te vangen,... óf het dient om resultaten, reacties,... op te posten óf..., maar niet om al die zaken door elkaar te doen !
Voorbeelden uit Didactische competentie algemeen (Dca):

Met name de idee voor het opstarten van een forum met FAQs bij het examen is n.a.v. Eliseleren ontstaan (meer bepaald na het maken van onze groepsopdracht in module 5, zie http://eliseondersteuning.wikispaces.com/Opdracht+Groep1)...



2. Ik start het forum zelf op met een intropost waarin concrete afspraken i.v.m. het gebruik van het forum gemaakt worden en/of de criteria voor de posts/reacties worden vastgelegd.
3. Merk trouwens op dat het discussieforum 3 'Didactische principes' in het leven is geroepen op vraag van cursisten die dit medium wilden gebruiken voor een groepsopdracht... Ziehier hun opstart van de discussie:

Waar het hart van de docent van vol is,... !

Chatten zie ik echter nog altijd als voorbehouden voor privé-gebruik en ook de videoconferentie heeft mijn hart niet echt gestolen (zie discussieforum module 3).

Karlien.

No comments: