Tuesday, April 10, 2007

Module 4, maar ook modules 3 en 5, toegepast...

Zoals eerder al geschreven: het begon allemaal in module 2... toen ik ervoor koos om de ICT-opdrachten binnen Dcp te optimaliseren...

Tijdens module 4 dacht ik verder na over hoe ik dit zou kunnen doen (zie mijn bijdrage op het discussieforum van die cursusweek).

Ondertussen heb ik het één en ander uitgevoerd... Graag laat ik jullie een aantal dingen zien ! Hiervoor heb ik wel een omweg moeten bedenken, want ik realiseerde alles binnen onze eigen leeromgeving en screenshots die onmiddellijk in een blog worden geïntegreerd, zijn niet altijd leesbaar, heb ik al gemerkt...
Geen nood echter: op de webpagina http://gpb.vivokortrijk.be/eliselerendocumenteneindopdracht.htm
krijgen jullie te zien:

1. de algemene opdrachtformulering bij de ICT-opdrachten in 3 stappen (die was er nog niet, zoals je kan zien aan de documentjes onder 'Hoe zien de huidige ICT-opdrachten eruit ?')
2. een overzicht van het leerpad 'Leren door ICT'.

Ik hoop dat de documentjes op zich genoeg vertellen... De belangrijkste wijzigingen ?
1. Duidelijkere afspraken i.v.m. de manier van werken en deadlines;
2. Een voortaak (zie 4. ICT in het onderwijs ? Jouw ervaringen ?) die tijdens de contactmomenten wordt gemaakt;
3. De correctiesleutel (zie 8.): voorbeelantwoorden bij de gesloten vragen;
4. Een formatieve toets die het leerpad afsluit (zie 9.);
5. Het werken via een leereenheid, rechtstreeks in de leeromgeving;
6. Een tweede discussieforum waarop cursisten minstens 1 post doen tijdens de afstandsmomenten en minstens 1 reactie geven op een post tijdens de contactmomenten.

Ik heb de opdrachten in ieder geval herwerkt met volgende zinsnede in mijn achterhoofd: 'Voor veel leerlingen is goed onderwijs genieten niet alleen het halen van het eindstation, maar ook de manier van reizen. (Uit: Het didactische werkvormenboek, 2003)' . Hopelijk ben ik er in geslaagd de manier van reizen voor de cursisten aangenamer te maken !

Karlien.

No comments: