Sunday, November 18, 2007

Studiebezoek Praag, dag 6

Welkom op mijn laatste blogpagina over mijn studiebezoek in Praag ! Anders dan de vorige berichtjes, schrijf ik dit vanuit Gent (met Jelle achter, voor, op, naast me... hij heeft me blijkbaar wel gemist...) ! Wanneer we vrijdag terugkwamen uit Znojmo wilde ik een laatste keer aan het bloggen gaan, maar er was (zelfs zaterdagmorgen) geen internetverbinding... Jammer, maar uitstel is geen afstel: hierbij een verslagje van mijn laatste belevenissen in Tsjechië.

Zoals gisteren reeds geschreven, ging de reis vandaag naar Znojmo. Znojmo ligt op een boogscheut van de grens met Oostenrijk (zie kaart onder) op 3 uur rijden van Praag. Hoe verder we reden, hoe meer sneeuw (in Znojmo zelf lag er toch wel zo'n 10 cm, denk ik), hetgeen prachtige beelden van het landschap opleverde !

In Znojmo bezochten we in de voormiddag de 'twin school' van de Junior Language School in Praag (zie foto onder).

Qua opvoedingsproject kon je dus heel wat gelijkenissen ontdekken; de verschillen tussen de twee scholen hadden eerder te maken met het verschil tussen een school in de hoofdstad en een school in een ruraal gebied.
Daarenboven was deze school een duidelijke basisschool (voor kinderen van 3 tot 11) - de school in Praag heeft naast een basisschool ook de onderbouw van het secundair onderwijs in huis (van 11 tot 15 jaar; zoals ons lager middelbaar onderwijs van vóór de eenheidsstructuur) - hetgeen maakte dat men in de school in Znojmo enkel met het Smartboard werkte.

De lesbezoeken leverden niet zoveel nieuwe toepassingen meer op, nieuwigheden waren wel: het stemsysteem voor Smartboard (zie foto onder, zie dag 3 voor het kiessysteem Activote) en het taallabo.

In de namiddag leidde de directeur van de school en één van zijn leerkrachten (die instond voor de simultaan vertaling) ons rond in het stadje (zie foto onder: de groep in Znojmo, naast me de organisator van de studietrip).

En zoals het hier blijkbaar hoort wanneer je internationale gasten over de vloer krijgt, werden we opnieuw ontvangen op het stadhuis (dit keer door de burgemeester van Znojmo, zie foto onder).

Om de dag af te sluiten, werden we uitgenodigd op een afscheidsetentje en aansluitend een wijndegustatie (de regio staat vooral bekend om de witte wijn, maar ook de rode is zeer lekker): op de foto zie je ons zitten in een veel te sjiek etablissement; een beetje op ons ongemak, niet alleen vanwege alle service en lekkers dat ons te beurt viel, maar duidelijk ook met de gedachte in het achterhoofd dat dit onze laatste maaltijd samen was...

Aangezien het onze laatste dag was, ontaardde de terugreis in een alternatief afscheidsfeestje (bij gebrek aan een radio, zong iedereen op beurt een liedje uit zijn/haar land/taal; een grappig scenario waartoe iedereen zich - geholpen door wat wijn uit Znojmo - tot vele malen toe liet overhalen !).

In het hotel aangekomen, namen we uitgebreid afscheid en verzekerden we mekaar nog terug te zien... wie weet op een volgend studiebezoek ! Dit bezoek zat er op... restte me nog mijn koffers te pakken en het vliegtuig te halen.

Zaterdagmiddag was ik terug in Zaventem, met een koffer en een hoofd vol nieuwe dingen... en zo blij iedereen terug te zien, want met momenten heb ik mijn gezinnetje toch wel heel erg gemist !

See you on this blog when I got a new story to tell (sorry, ik denk nog altijd in het Engels !). Goodbye Prague ! Karlien.

No comments: