Tuesday, November 13, 2007

Studiebezoek Praha, dag 3

Beste lezers, welkom alweer op mijn blog ! Dank aan diegenen die een berichtje postten: 'that keeps me going on' (want het zijn de nachtelijke uurtjes die ik telkens moet gebruiken om mijn wedervaren van de dag neer te pennen !). Ik vat mijn avonturen opnieuw samen in 2 delen !

Deel 1

Vandaag startten we de dag met een presentatie over de training van schooldirecteuren in Tjechië (dit deel was waarschijnlijk onderdeel van het programma voor de deelnemers die directeur zijn in hun land). We kregen ook een presentatie over de lerarenopleiding hier (ik moest al zoeken naar het woord in het Nederlands... we are talking about 'teacher trainers' and 'teacher training programmes' all the time !). Nu, wat hier vernieuwend is (the Step by Step programme), is dit niet voor West-Europa (in deze methodologie/didactiek staat het actief leren centraal (met de leraar als coach), differentiatie, probleemoplossend structureren,... de constructivistische kijk dus !). De spreekster (Charles University Prague, zie foto) was zich wel bewust van het feit dat zij mijlenver achterkomen voor wat betreft visie ten opzichte van leren en onderwijzen (hetgeen tot een interessante discussie leidde).

Daarnaast kregen we opnieuw een aantal presentaties over interactieve borden, zowel voor wat betreft de technische kant van de zaak (de tools leren gebruiken) als voor wat betreft de didactische (hoe ze in lessen gebruiken).
=> We konden oefenen op het gebruik van het Smartboard (touchboard, free software) en het Activ Board (with the pen, licenced software): we maakten de juiste keuze op school: met het Activ Board heb je veel meer mogelijkheden en is het beter geschikt voor leerlingen SO !
Hieronder zie je me in de weer met het Activ Board:

=> We konden discussiëren over hoe het interactieve bord te integreren in de lessen. Enkele van de tips:
1. werk actief met het bord: implementeer tekst, foto's, geluid, applets: mooi voorbeeldje hiervan is te vinden op http://nobelprize.org/educational_games/medicine/landsteiner/(dynamic)
2. varieer in hetgeen je aanbiedt met het bord, wees creatief, presenteer niet hetzelfde als hetgeen in de leerlingen hun boek staat, maar maak complementaire zaken (original)

3. motiveer de leerlingen d.m.v. het bord
(zie foto: al die vingers in de lucht !)
(motivating)
4. dit doe je door hen te betrekken in het gebruik van het bord: laat hen oefeningen maken aan het bord




of gebruik de stembakjes (zie foto: d.m.v. dit systeem
kan elke leerling individueel bvb. een multiple choice vraag
beantwoorden en krijg je als leerkracht onmiddellijk statistieken
over hoeveel juiste resp. foute antwoorden:
een goede start voor een foutenanalyse !)(interactive)

5. breng de leerinhoud aan in contexten, maak er een interessant verhaal van (narrative)
6. hou het simpel en eenvoudig aan te passen (open to change).
Wanneer je de 6 letters van de tips samenvoegt, bekom je de naam van het studiebezoek: 'the domino study visit' (naar de domino-theorie, Hausner, 2005)... meer tips wanneer ik terug in België ben !

Deel 2

Toen we de school verlieten, hadden we wel weer genoeg gehad voor een dag... We ondernamen een tweede poging om de stad (de oude stad en de joodse wijk waren onze targets) te bezichtigen: jammer dat het altijd donker is tegen de tijd dat we tijd hebben voor een stadsbezoek (alles is al gesloten en foto's zijn moeilijk te maken), maar toch: de stad is majestueus... de gebouwen groots... hieronder een (ietwat wazige) foto van de Burcht (in de verte, maar misschien kunnen jullie toch wel zien hoe prachtig het hier wel is).

Daarna: tijd om iets te eten, bij te praten over de dag (en meer en meer komt het 'thuisfront' aan bod... onze kinderen zijn al beroemd over de hele wereld, merkte een deelnemer op!), de dag af te sluiten. Sommigen deden dit in een pub, anderen gingen slapen en ik begin dan te bloggen ! Tot morgen, voor een verslag van een nieuwe dag ! Karlien.

4 comments:

luut said...

Dag Karlien,

het is een plezier om je verslagen te lezen en interessant tegelijk. Blijkbaar heeft je studietrip veel te bieden. Ik ben benieuwd om meer te horen. Zullen we eindelijk efficiënt met ons activ board kunnen werken?
Geniet nog van de resterende dagen en tot binnenkort
Groeten van Luut

Pilar said...

Dear mate in Prague,
Although I don´t understand your language, I see you have uploaded beautiful pictures of our study visit in Prague.
Hopefully we are learning interesting didactic uses of the interactive board to teach our colleagues!!
Apart from that, having met you has been a great added value to this course.
Kisses, Pilar

ann derycke said...

Dag Karlien

Je nachtelijke uurtjes zijn echt wel de moeite waard:
- in de wandelgangen hoor ik dat collega's je op de voet volgen en heel erg met je begaan zijn;
- Hans was gerustgesteld dat de keuze van het active board een schot in de roos was;
- op het thuisfront is Philippe tevreden met je positieve indruk van de stad want nu slaagt hij er misschien toch wel in om me te overtuigen voor een city-trip naar Praag :-)

Maak er nog een leuke tijd van! Groetjes - Ann

Joris said...

Karlien

Precies de moeite die trip!
Praag lijkt me inderdaad de moeite en je heb er blijkbaar nog wat opgestoken ook!

Joris